Meni
Zdrava hrana

Semenje, orasi i mahunarke

Kikiriki, badem, orasi...

Semenje i orasi predstavljaju odličan prirodni izvor vitamina, minerala, proteina, esencijalnih masti i vlakana. Semenje dolazi u različitim veličinama, oblicima i bojama. Ako želite kvalitetnu i hranljivu užinu, semenje je najbolji izbor za to. Većina semenja je jestiva, i većina kalorija koje unosimo dolazi iz njih. Od semenja se prave ulja za kuvanje koje redovno koristimo, kao i veliki broj pića, začina i aditiva. Postoji samo jedan pravilan način za konzumiranje semenja: jesti ga sirovo. Kada se izloži toploti, semenje započinje proizvodnju toksičnih supstanci, a količine vitamina, minerala i esencijalnih masti drastično opadaju. Zato zapamtite, jedite semenje prirodnim putem, jedite ga sirovo.


Kao i semenje, orasi su odličan izvor hranjivih materija, sa dodatkom nekoliko grupa vitamina B i E. Kliničke studije predlažu da ako svakog dana konzumirate 30g oraha, smanjujete rizik od srčanih bolesti za 30 do 50%.


Mahunarke su porodica biljaka sa oko 19500 vrsta. U ovu porodicu spada veliki broj biljaka poput: pasulja, sočiva, graška, soje, kikirikija, badema itd. Nutritivni sadržaj ovih plodova je veoma složen ali možemo reći da sadrže sve nutritivne sastojke pravilno izbalansirane, koje su potrebne u našoj ishrani. Mahunarke sadrže 20 do 25% proteina, što je dvostruko više nego u žitaricama i triput više nego u riži, a u proseku gotovo duplo više nego meso. Kada su u pitanju minerali i vitamini, svakako treba istaknuti sadržaj gvožđa, kalcijuma i magnezijuma. Zatim su tu nezaobilazni vitamini B-kompleksa, naročito folnom kiselinom. Za razliku od drugog vrsta povrća, mahunarke imaju tu sposobnost vezivanja kiseonika iz vazduha i na taj način stvaranje kvalitetnih proteina sa esencijalnim aminokiselinama. Vredi napomenuti da mahunarke imaju visok sadržaj proteina, moguća su zamena za meso i veoma su važne u svakodnevnoj zdravoj ishrani.

--- Preporučujemo ---

Suncokretovo seme

Suncokretovo seme

Odličan izvor vitamina E, kao i vitamina B kompleksa, bogat je mineralima magnezijumom, cinkom, selenom, bakrom, manganom, kalijumom, fosforom, natrijumom, gvožđem, esencijalnim aminokiselinama. Ima visok procenat polinezasićenih masnih kiselina. Poželjan je u prevenvciji i lečenju kardiovaskularnih i malignih oboljenja. Vitamin E iz suncokreta jedan je od najjačih antioksidanasa, odličan je u borbi sa stresom i nervnom napetošću.

Susamovo seme

Susamovo seme

Bogato je fitosterolom, sastojkom koji je po svojoj strukturi sličan holesterolu, te svojim prisutsvom redukuje nivo holesterola, smanjuje rizik od nastanka određenih oblika karcinoma i jača imunitet. Od minerala susamovo seme bogato je gvožđem, kalcijumom, manganom, bakrom, selenom, dok od vitamina izdvajaju se vitamin E, snažan antioksidans koji štiti od starenja, pojave tumora i srčanih obolenja, potom vitamina B kompleksa, folne kiseline riboflavin. Tu je i sezamin važan sastojak u prevenciji bolesti jetre i njenih oštećenja.

Chia seme

Chia seme

Bogato je omega 3 masnim kiselinama, proteinima, vlaknima. Zato je odlično za sagorevanje masnih naslaga, jača organizam, pozitivno utiče na organe za varenje, regeneriše kožu, kosu, nokte, pokazalo se kao odlično rešenje u prevenciji raka debelog creva. Chia semenke sadrže 8 vrsta aminokiselina, ne sadrže gluten, sadrže 5 puta više kalcijuma od mleka, 7 puta više vitamina C od narandže, tri puta više gvožđa od spanaća, predstavljaju izvor kalijuma. Mogu poslužiti kao zamena za jaja, odlične su u nivelisanju šećera u krvi, pa se preporučuju dijabetičarima.

Badem

Badem

Preporučuje se u slučaju konstipacije, poremećaja u radu disajnih organa, kašlja, srčanih tegoba, anemije, impotencije i šećerne bolesti. Smanjuje nivo lošeg holesterola i rizik od oboljenja od raka. Upotreba badema pomaže i u nezi kose, kože i zuba. Dobar je izvor vitamina E, kalcijuma, fosfora, gvožđa i magnezijuma. Sadrži i cink, selen, bakar i nijacin. U odnosu na ostale orašaste plodove badem je jedan od najhranljivijih. Može se jesti sirov ili pečen. Može se dodavati salatama i jelima, a bedemovo mleko je takođe odlična namirnica. Najbolje ga je jesti na prazan stomak kako bi se obezbedila što bolja apsorpcija hranljivih sastojaka.

Orasi

Orasi

Orasi su među najzdravijim namirnicama, ispred svih drugih vrsta hrane. Šaka oraha sadrži skoro duplo veću količinu antioksidanata nego bilo koja druga vrsta koštunjičavog voća. Poseduju pravo bogatstvo minerala, bogati su kalijumom, magnezijumom, fosforom, gvožđem, vitaminima B kompleksa, vitaminom C. Puni su omega 3 masnih kiselina te pozitivno utiču na pamćenje, leče upale i krvne sudove, pozitivno utiču na probleme sa srcem. Odlični su u smanjivanju lošeg holesterola, a smanjuju i rizik od tromboze.

Brazilski orah

Brazilski orah

Važan je za aktiviranje moćnog antioksidansa glutationa koji štiti tkiva od oštećenja, poboljšava zdravlje srca i deluje protiv raka. Brazilski orah je prepun selena koji proizvodi antioksidanse, koji se bore protiv bolesti. Bogat cinkom neophodnim za obnavljanje kože, brazislki orah je odlična prevencija raka prostate. Međutim, unos ove namirnice je ograničen. Sadrži u sebi dosta vitamina E i B, međutim, a zbog određene količine radioaktivnih elementa koje biljka sadrži u sebi, stručnjaci savetuju da se dnevno sme uneti dva do četiri oraha. Brazilski orah ima antivirusno i antikancerogeno dejstvo. Ako imate problema sa štitnom žlezdom, pojedite do 2 brazilska oraha na dan.